Celem badania kompetencji jest ustalenie rzeczywistego poziomu wiedzy
i umiejętności profesjonalnych pracowników, niezbędnych do pracy na
określonych stanowiskach.
Wyniki badania stanowią istotną wskazówkę dla
osób kierujacych daną organizacją do przeprowadzania
skutecznego procesu rekrutacji i selekcji,
ocen pracowniczych, scieżek kariery, ustalenia
polityki wynagradzania i motywowania oraz
planowania szkoleń.
Proces badania kompetencji pracowników przebiega w kilku etapach. Na początku tworzymy
model kompetencji pracownika, czyli zbiór
różnych czynników (wiedzy, umiejętności, cech
osobowych) sprawiających, że dana osoba jest
w stanie prawidłowo realizować pojawiające się
na jej stanowisku zadania i osiagać zamierzone
rezultaty. Model ten jest każdorazowo dopasowany do specyfiki danej organizacji i tworzony w
oparciu o warsztaty z przedstawicielami reprezentatywnych
grup pracowników, opisy stanowisk
oraz wywiad z osobami reprezentującymi kiero
wnictwo firmy. Po wyborze kluczowych kompetencji
dla danego stanowiska/grupy stanowisk
każda z nich jest definiowana oraz wyróżnione
zostają wskaźniki, czyli opisy pożądanych
zachowań, które swiadczą o posiadaniu konkretnej kompetencji.
W kolejnym kroku przygotowywana jest skala,
według której bedzie oceniane nasilenie
wystepowania danej kompetencji u badanego
pracownika. Dla danego stanowiska zostaje
wyznaczony pożadany poziom wystepowania
okreslonych kompetencji.
W kolejnym kroku z każdym pracownikiem
przeprowadzamy szczegółowy wywiad behawio-
ralny oparty na kompetencjach na podstawie
którego zostaje oceniony poziom jego rzeczywistych
kompetencji. Uzyskane wyniki zostają
przeniesione na siatkę kompetencji charakterystyczna
dla badanego szczebla zarzadzania
w celu porównania ich z poziomem pożądanym.
Każdy z uczestników badania otrzymuje pisemny
raport dotyczący otrzymanych wyników oraz ich
umiejscowienia na tle wyników ogólnych wraz ze
wskazówkami rozwojowymi. Natomiast kierownictwo
firmy otrzymuje raport dotyczący wyników
badań ogółu pracowników wraz z propozycjami
działań naprawczych, o ile takie są konieczne.